Sunday 22 June 2014

Hamper - Sebagai Ingatan Dan Kasih Sayang

Teks :  Sepiah Abdullah


Assalamualalikum..

Seminggu lagi Ramadhan menjelang, terasa semua orang begitu sibuk berniaga dan mengejar setiap peluang untuk menambah pendapatan. Inilah masanya peniaga-peiaga meningkatkan jualan. Gerai dan bazar tumbuh bagai cendawan. Ibarat tepuk dada tanya selera, nak berniaga atau tidak sahaja. Ada sebahagian insan di anugerahkan kudrat luar biasa hebat, mereka berniaga siang malam dan saya sememangnya sangat kagum.

Bagi saya kedatangan ramadhan dan hari raya akan juga disibukkan dengan tempahan hamper dan 'goodies' untuk ramadhan dan hari raya. Buah tangan buat ibu ayah, saudara mara, jiran tetangga, sahabat handai, majikan, rakan korporat serta kakitangan yang tentunya paling banyak menyumbang ke atas kemajuan sebuah organisasi dan perniagaan. Konsep yang saya selalu ketengahkan apabila membuat hamper adalah sentuhan dan hasil kreatif gubahan hamper itu sendiri yang mampu si penerima ingat dan teruja apabila menerima. Biarpun comel tapi cantik di pandang dan bererti. Anda tidak perlu memberi hamper yang teramat besar tapi tidak cantik dan isi di dalamnya tidak enak di makan. Biarlah kecil comel tapi teramat cantik serta di dalamnya di isi dengan kuih, biskut atau apa sahaja yang enak dan berkhasiat. Si penerima akan ingat anda bila mereka teringat akan keindahan hamper/buah tangan serta keenakkan makanan di dalamnya yang anda beri.

Saya masih teringat suatu ketika saya menyediakan 'goodies' tempahan sebuah jabatan kerajaan untuk suatu majlis. Kebetulan saya ke utara Malaysia sebelumnya jadi saya memborong beberapa makanan tradisional di sana sebagai bahan yang saya bakal masukkan ke dalam 'goodies' saya. Beberapa hari setelah 'goodies itu dihantar maksudnya setelah selesai majlis tersebut, ada seseorang menelefon saya mengatakan bahawa puas beliau cuba untuk dapatkan nombor telefon saya. Katanya beliau menerima satu beg goodies semasa majlis yang beliau hadiri dan bila pulang ke rumah di berinya 'goodies' tersebut pada kakaknya yang sedang mengandung. Apa yang berlaku ialah kakaknya meminta untuk makan lagi kuih tradisional yang ada di dalam 'goodies' tersebut. Ceritanya, "saya puas juga mencari orang utara untuk mendapatkan kuih tersebut bagi memenuhi permintaan orang yang dikira mengidam." Di sini saya cuma ingin sampaikan bahawa betapa pentingnnya untuk kita bsewaktu memberi, biarlah memberi sesuatu yang indah serta enak, memberi sesuatu yang sukar untuk di tolak atau dilupakan oleh penerima.

Pada tahun-tahun sebelumnya saya begitu teruja tidak kenal siang malam bertukus lumus menyedia dan mengubah hamper untuk pelanggan. Malah dengan tempahan yang tidak putus saya mengupah pelajar universiti untuk membantu saya. Tentu sahaja mereka suka melakukan kerja tambahan untuk menabung bagi persediaan hari raya mereka. Kepenatan memang terasa sangat tapi puas dapat menyediakan tempahan pelangan, melihat hasil gubahan hamper serta dengan pendapatan lumayan yang saya terima. Alhamdulillah Allah kurniakan tangan yang kreatif buat saya. Mudahan suatu hari nanti tangan ini mampu manfaatkan ilmu yang ada untk mengajar sesiapa sahaja yang berminat dalam gubahan hamper.

Tahun ini saya tetap akan mangambil tempahan hamper serta menyediakan yang terbaik tetapi saya akan menghadkan untuk jumlah tertentu. Semoga Allah memberi kemudahan Ramadhan ini untuk lebih memperbanyakkan dan perbaiki amalan saya untuk tahun ini, juga memberi lebih tumpuan buah anak-anak yang bakal menghadapi peperiksaan penting hujung tahun ini. Saya selalu mengingatkan diri bahawa di dunia semestinya kita bekerja dan berusaha tetapi hendaklah sentiasa ingat bila-bila sahaja kita akan tinggalkan segalanya dan yang bakal kita bawa hanya lah amalan kita serta anak-anak yang soleh dan solehah yang akan mendoakan kita.

Menjelang hari raya, semua orang bakal teruja terutama peniaga-peniaga. Walau bagaimanapun semoga kita juga tidak lupa meningkatkan amalan kita di bulan ramadhan sebagaimana kita meningkatkan jualan kita menjelang hari raya yang bakal tiba.


*Salam Ramadhan


No comments:

Post a Comment